Uzależnienie wynika z sytuacji braku lub przekonania, że nam czegoś brakuje.
Uzależnienie od świata wirtualnego (sklepy, gry, komputery, wiedza), opiera się na poczuciu więzi z osobami po drugiej stronie ekranu.
Świat wirtualny stwarza iluzję kontaktu. Uzależnienie od świata wirtualnego opiera się na realnej potrzebie poznania siebie, poznania świata, potrzebie prawdziwego kontaktu z innymi.
W świecie wirtualnym mamy możliwość tworzenia własnej przestrzeni, własnych wyborów. Wydawałoby się że trudno o coś lepszego. Młodzi ludzie będąc w świeci szybko wymieniają między sobą wiadomości, szybko uzyskują niezbędne informacje, szybko nawiązują nowe kontakty i mają poczucie intensywnej wymiany z rówieśnikami.
- Młodzież żyjąca w świecie wirtualnym uczy się reagowania na coś, co dostaje z zewnątrz. Tym samym zatraca umiejętność inicjowania kontaktu, działań.
- Młodzież w świecie internetu czuje się hiperanonimowa i to odczucie jest bardzo atrakcyjną iluzją.
- Młodzież w świecie wirtualnym lgnie do poczucia, że informacja jest wszech-dostępna . Jednakże, im bardziej młoda osoba zlewa się z siecią, tym bardziej traci umiejętność szukania samodzielnie informacji oraz umiejętności kreowania rozwiązań.
- Młodzież, która nie radzi sobie w świecie realnym, bardzo lgnie do świata wirtualnego. W sieci jest mało tematów tabu można otwarcie powiedzieć kogo się nie lubi, jaką ma się orientację seksualną. Przykładowo: „łatwiej napisać młodej osobie na chacie, ze starzy wkurzają ją, denerwują, nie może z nimi wytrzymać niż ten sam temat poruszyć/rozwiązać w realności/w kontakcie osobistym”. Niebezpieczeństwo tkwi w tym, że żyjąc świecie wirtualnym, możemy nie skonfrontować się z lękiem przed matką/ojcem/znajomymi oraz przed własnym środowiskiem.
Konsekwencją takich wyborów, będzie rozwój tożsamości wirtualnej/nierealnej.
Zagrożenie wynikające z życia w świecie wirtualnym to:
- Wytworzenie atrakcyjnego, nierealnego świata wewnętrznego, który wypełni pustkę i samotność.
- Ograniczenie kontaktów ze światem zewnętrznym np. rodziną, znajomymi.
- Ograniczenie potrzeb związanych ze światem zewnętrznym. Osoby uzależnione przestają pracować, nie mają ubezpieczenia zdrowotnego, przestaną płacić rachunki, pracują na część etatu.
- Problemy zdrowotne (wady wzroku, słuchu, bóle głowy, pleców).
Szybka, natychmiastowa redukcja napięcia i frustracji w rzeczywistości wirtualnej powoduje, że jest ona bardzo atrakcyjna dla młodych osób. Młode osoby, która mają problemy lękowe, depresyjne, tożsamościowe znacznie szybciej uzależniają się od gier komputerowych, internetu, chatów. Osoby o wyższym poziomie lęku społecznego, niestabilne emocjonalnie lub z zaburzeniami psychicznymi są bardziej narażone na to, że uzależnią się od świata wirtualnego.