Dzielimy się obserwacjami i doświadczenia z pracy online z klientami, szczególnie w okresie od marca 2020 do chwili obecnej.
1) Praca online jest mniej wartościową formą pracy.
To przekonanie może bardzo utrudnić pracę terapeutyczną w formie online, zarówno klientom jak i terapeutom. Klienci dość często mówili o swojej obawie, że praca terapeutyczna online jest mniej
wartościowa. Wg naszych doświadczeń nie jest to prawda. O skuteczności sesji decyduje stopień skupienia na temacie i na kliencie. Jeśli te warunki są spełnione, zmiana u klienta w efekcie pracy online może być nawet większa niż przy pracy w kontakcie osobistym.
Praca terapeutyczna musi być bardziej świadoma, uporządkowana.
Z reguły klienci w trakcie pracy online są bardziej skoncentrowani na temacie swojej pracy.
Jeśli poziom lęku klienta związany z tą formą pracy nie jest bardzo duży, to klient może się dobrze skupić na pracy online.
Trudność pracy terapeutycznej w formie online jest większa gdy w domu/mieszkaniu są inni członkowie rodziny i trudno jest wygospodarować wolny pokój do pracy.
Trudnością, którą można często rozwiązać jest obawa, że klient nie poradzi sobie informatycznie z obsługą komputera. Mamy takie doświadczenia, że krótkie przeszkolenie przez rodzinę, znajomych
może znacznie pomóc starszym osobom w taki sposób, by dobrze czuły się, pracując na skypie, zoomie. Z tych narzędzi informatycznych korzystamy prowadząc sesję online.
2) Jeśli ktoś już wcześniej przerwał jakąś psychoterapię i obawia się, jak to będzie po powrocie, w tej sytuacji może pomóc przekonanie, że osoba dojrzała do pracy nad sobą jest w stanie kontynuować pracę terapeutyczną, którą przerwała wcześniej. Ważne jest, by ludzie doceniali w sobie chęć zmiany.
3) Jeśli klient uważa, że odpowiedzialność związana z przerwaniem terapii była po stronie ośrodka terapeutycznego lub terapeuty, warto sprawdzić co się zmieniło w pracy tego ośrodka terapeutycznego lub tego konkretnego terapeuty. W ośrodku Aditus pojawiają się nowe metody, nowe wglądy. W zasadzie charakter pracy terapeutycznej w ciągu ostatnich lat zmienił się w dużym stopniu.
4) Do istotnych powodów utrudniających zwracanie się o pomoc zwłaszcza online należy to, ludzie wstydzą się dopytać, jeśli czegoś nie rozumieją.
Przykład: klient nie rozumie co to znaczy, ze „rezultat terapii jest na poziomie biologicznym” i trudno mu o to zapytać terapeutę. Jako terapeuci rozumiemy, że ta trudność ma jak najbardziej prawo wystąpić.
5) Rodzinne przekonana utrudniające zwracanie się o pomoc
Jeśli w rodzinie występuje szereg przekonań utrudniających zwrócenie się o pomoc psychologiczną jako taką, to trudno tej osobie również korzystać z terapii online.
Przykład przekonania rodowego: „Trzeba sobie radzić samemu”.
Różne rodziny mają różne przekonania, które utrudniają zwracanie się o pomoc.