Cykl grupy terapeutycznej dla młodych dorosłych od 17 lutego 2024

TERMIN:
Kolejna edycja grupy terapeutycznej obejmuje 7 spotkań.

Spotkania odbywają się w rytmie co 3 tygodniowym.
Sobota, godz.10:00-15:00

Daty: 17 luty, 9 marca, 6 kwietnia, 27 kwietnia, 18 maja, 8 czerwca oraz 29 czerwca 2024

W ośrodku Aditus proponujemy grupę terapeutyczną adresowaną do młodych osób w wieku 18-30 lat, które::

  Są uzależnione od: gier, internetu, ciągłego przesiadywania w sieci wirtualnej,
  Pochodzącą z rodzin alkoholowych, gdzie przynajmniej jedno z rodziców jest uzależnione od seksu, alkoholu, zakupów, świata wirtualnego,
  Doświadczają przemocy ze strony rówieśników, mobbingu,
  Chcą budować swoją samoocenę i wiarę w siebie,
  Chcą nawiązać głębsze relacje z rówieśnikami.
  Chcą poznać kim są, jaki mają potencjał życiowy, jakie mają możliwości
  Chcą otrzymać wsparcie w sytuacjach kryzysowych, również po starcie bliskich osób.

 

Dlaczego warto przyjść na naszą grupę?

  Grupa przynosi realne, konkretne zmiany w życiu.
  Każdy uczestnik grupy pracuje nad swoim tematem w uzgodnionym obszarze (np. lęk w sytuacjach publicznych, złość w relacji z mężczyznami, uzależnienie od internetu, zajadanie stresu..itd).
  Jakość życia się poprawia, bo maleje znacząco ilość czasu, który uczestnicy grupy przeznaczają na złe samopoczucie, kiepski nastrój, niepewność, trudność w skupieniu, lęk, przygnębienie.
  Praca terapeutyczna w tej grupie buduje autonomię uczestników, pomaga wejść w samodzielność.
  Praca w tej grupie pozwala skupić się na swoich celach życiowych, studiach, nauce.

 

Uzależnienie wynika z sytuacji braku lub przekonania, że nam czegoś brakuje.

Uzależnienie od świata wirtualnego (sklepy, gry, komputery, wiedza), opiera się na poczuciu więzi z osobami po drugiej stronie ekranu.
Świat wirtualny stwarza iluzję kontaktu. Uzależnienie od świata wirtualnego opiera się na realnej potrzebie poznania siebie, poznania świata, potrzebie prawdziwego kontaktu z innymi.
W świecie wirtualnym mamy możliwość tworzenia własnej przestrzeni, własnych wyborów. Wydawałoby się że trudno o coś lepszego. Młodzi ludzie będąc w świeci szybko wymieniają między sobą wiadomości, szybko uzyskują niezbędne informacje, szybko nawiązują nowe kontakty i mają poczucie intensywnej wymiany z rówieśnikami.

1. Młodzież żyjąca w świecie wirtualnym uczy się reagowania na coś, co dostaje z zewnątrz. Tym samym zatraca umiejętność inicjowania kontaktu, działań.

2. Młodzież w świecie internetu czuje się hiperanonimowa i to odczucie jest bardzo atrakcyjną iluzją.

3. Młodzież w świecie wirtualnym lgnie do poczucia, że informacja jest wszech-dostępna . Jednakże, im bardziej młoda osoba zlewa się z siecią, tym bardziej traci umiejętność szukania samodzielnie informacji oraz umiejętności kreowania rozwiązań.

4. Młodzież, która nie radzi sobie w świecie realnym, bardzo lgnie do świata wirtualnego. W sieci jest mało tematów tabu można otwarcie powiedzieć kogo się nie lubi, jaką ma się orientację seksualną. Przykładowo: „łatwiej napisać młodej osobie na chacie, ze starzy wkurzają ją, denerwują, nie może z nimi wytrzymać niż ten sam temat poruszyć/rozwiązać w realności/w kontakcie osobistym”. Niebezpieczeństwo tkwi w tym, że żyjąc świecie wirtualnym, możemy nie skonfrontować się z lękiem przed matką/ojcem/znajomymi oraz przed własnym środowiskiem.

Konsekwencją takich wyborów, będzie rozwój tożsamości wirtualnej/nierealnej.

Zagrożenie wynikające z życia w świecie wirtualnym to:

1. Wytworzenie atrakcyjnego, nierealnego świata wewnętrznego, który wypełni pustkę i samotność.

2. Ograniczenie kontaktów ze światem zewnętrznym np. rodziną, znajomymi.

3. Ograniczenie potrzeb związanych ze światem zewnętrznym. Osoby uzależnione przestają pracować, nie mają ubezpieczenia zdrowotnego, przestaną płacić rachunki, pracują na część etatu.

4. Problemy zdrowotne (wady wzroku, słuchu, bóle głowy, pleców).

Szybka, natychmiastowa redukcja napięcia i frustracji w rzeczywistości wirtualnej powoduje, że jest ona bardzo atrakcyjna dla młodych osób. Młode osoby, która mają problemy lękowe, depresyjne, tożsamościowe znacznie szybciej uzależniają się od gier komputerowych, internetu, chatów. Osoby o wyższym poziomie lęku społecznego, niestabilne emocjonalnie lub z zaburzeniami psychicznymi są bardziej narażone na to, że uzależnią się od świata wirtualnego.